twitter
rss

AUTOBIOGRAFI : Aku Senaskah Surat Khabar.


(P1) Pendahuluan.
  • Nama
  • diperbuat- kertas
  • kilang percetakan - Kuala Lumpur


(P2) Isi 1.
  • berita - tulis
  • badan - dicetak
  • disusun rapi
  • dihantar


(P3) Isi 2. 
  • Aku - kawan-kawan - kedai
  • disusun - meja
  • Harga - RM 1.50
  • dibeli - seorang pemuda


(P4) Isi 3.
  • dibawa pulang
  • menjadi teman rapat - hari ini
  • membaca - maklumat


(P5) Isi 4.
  • keesokan hari - tidak dipedulikan
  • diletakkan - meja
  • membeli surat khabar 
  • disimpan - stor


(P6) Penutup.
  • dijual - kawan-kawan yang lain
  • sedih
  • nasib - senaskah surat khabar
        Aku senaskah surat khabar. Nama aku Kosmo. Aku diperbuat daripada kertas yang telah dikitar semula. Aku dilahirkan di sebuah kilang percetakan, Kuala Lumpur.
   Banyak berita tertulis di badanku. Setelah selesai, badan aku akan dicetak. Aku disusun rapi dalam sebuah kotak. Kemudian, aku dihantar ke seluruh Malaysia.
    Aku dan kawan-kawanku yang lain dihantar ke sebuah kedai runcit. Aku disusun di atas meja. Harga aku Rm 1.50. Aku bertuah kerana telah dibeli oleh seorang pemuda.
        Aku dibawa pulang ke rumahnya. Aku menjadi teman rapatnya pada hari ini. Dia membaca segala maklumat yang terdapat di badanku.   
   Pada keesokan harinya, aku tidak dipedulikan lagi. Aku diletakkan di bawah meja. Aku melihat tuan membeli senaskah surat khabar baru. Aku pula disimpan di dalam stor.
      Aku dijual bersama kawan-kawanku yang lain. Aku berasa sangat sedih. Begitulah nasibku 'Senaskah Surat Khabar'.

LATIHAN.

1. Tulis sebuah karangan yang bertajuk 'Aku Sebuah Buku'.
2. 'Aku Sebuah Kereta'. Ceritakan tentang tajuk tersebut.

0 comments:

Post a Comment