twitter
rss

MENYAMBUNG CERITA : Peristiwa Rumah dimasuki Pencuri.

Pada suatu malam, ayah dan ibu pergi mengunjungi rumah nenak di kampung. Aku tinggal seorang diri di rumah kerana perlu menyiapkan kerja sekolah. Aku...........

(P1) Pendahuluan.
  • mengunci pintu - rumah

(P2) Isi 1.
  • membuat kerja sekolah - radio
  • Tiba-tiba - terdengar bunyi
  • mengesyaki - pencuri - bumbung

(P3) Isi 2.
  • segera keluar - rumah
  • ternampak - hitam - bumbung
  • yakin - pencuri

(P4) Isi 3.
  • menelefon pihak polis
  • menelefon jiran - bantuan
  • jiran-jiran - mengepung


(P5) Isi 4.
  • pihak polis - tiba
  • melarikan diri
  • ditangkap - penduduk rumahku

(P6) Penutup.
  • pulang - kampung
  • menceritakan 
  • bangga - tindakan aku

      Pada suatu malam, ayah dan ibu pergi mengunjungi rumah nenek di kampung. Aku tinggal seorang diri di rumah kerana perlu menyiapkan kerja sekolah. Aku segera mengunci pintu pagar dan rumah setelah ayah dan ibu pergi. 
    Aku terus membuat kerja sekolah sambil mendengar radio. Tiba-tiba, aku terdengar bunyi yang kuat. Aku mengesyaki ada pencuri di atas bumbung.
       Aku segera keluar dari rumah. Aku ternampak lembaga berpakaian hitam di atas bumbung. Aku yakin itu adalah pencuri.  
         Aku segera menelefon pihak polis. Aku juga menelefon jiran-jiranku untuk meminta bantuan. Jiran-jiranku keluar dan mengepung rumahku.
        Tidak lama kemudian, pihak polis pun tiba. Pencuri itu telah melarikan diri. Akhirnya dia berjaya ditangkap oleh penduduk rumahku
       Tidak lama kemudian, ibu dan ayahku pun pulang dari kampung. Aku menceritakan semua perkara yang berlaku. Ayah berasa bangga dengan tindakan aku yang berani.

Latihan.
1. Aku terlewat bangun untuk pergi ke sekolah. Namun, aku terpaksa pergi ke sekolah kerana pada hari ini diadakan peperiksaan. Aku.......................................

Lengkapkan karangan di atas.
         

0 comments:

Post a Comment